لیست اختراعات جعفر قیصری
آبياري سطحي معمول ترين روش تأمين نياز آبي محصولات كشاورزي در ايران است. اين روش به سطحي با شيب يكنواخت و مناسب براي هر نوع خاك، محصول و شيوه آبياري سطحي نيازمند است. در تسطيح با جابه¬جايي خاك از بلندي¬ها به گودال¬ها به طوري كه كمترين حجم عمليات جابجايي خاك وجود داشته باشد، يك سطح مستوي شيب¬دار مناسب محقق مي¬شود. با پيشرفت فن¬آوري، ماشين¬هاي تسطيح به سامانه ليزر مجهز شدند. در هنگام انجام عمليات تسطيح با ماشين¬هاي تسطيح ليزري، اگر در نقطه¬اي ميزان خاكبرداري به قدري زياد باشد كه ماشين تسطيح تواني بيش از توان مالبندي تراكتور بخواهد باعث ايجاد اضافه بار بر روي موتور و لغزش بالا در چرخ هاي محرك تراكتور وحتي خاموش شدن تراكتور مي¬گردد. براي ممانعت از اعمال بار اضافي به ماشين تسطيح ليزري و تراكتور، بايستي توسط راننده، سيستم ليزر ماشين تسطيح ليزري فورأ از حالت خودكار به حالت دستي قرار گيرد و عمق خاكبرداري كم شود، كه اين كار نيازمند تجربه، مهارت و سرعت عمل بالاي راننده مي¬باشد. با استفاده از يك سامانه كنترل عمق تيغه كه متشكل از يك سيستم كنترلي حلقه بسته است، از بيش باري تراكتور و خاموش شدن آن در حين عمليات تسطيح جلوگيري مي¬شود. اين سامانه دور موتور تراكتور را دريافت كرده و در حافظه ميكروكنترلر اصلي (كه با نرم افزار AVR-Codevision در غالب كد 130 خطي برنامه ريزي شده است) ثبت مي¬كند. همچنين دور مطلوب و بحراني موتور را كاربر تراكتور به¬وسيله صفحه كليد دستگاه در ميكرو كنترلر اصلي ثبت مي¬كند. با تغييرات دور موتور تراكتور، سامانه با مقايسه لحظه¬اي دور موتور با دور بحراني و نامي و تشخيص بيش باري، فرمان دهي به جك تنظيم ارتفاع تيغه از سيستم ليزري را متقوف مي¬كند.همچنين سامانه كنترل عمق با فرمان ارسالي خود به شير برقي جك تنظيم كننده ارتفاع تيغه، با بالابردن تيغه تا رسيدن به دور مطلوب كاري موتور تراكتور بيش باري را از بين مي¬برد.نهايتا ميكروكنترلر اصلي سامانه كنترل موقعيت تيغه را به سيستم ليزري داده و تا رخ دادن بيش باري بعدي فرماني ارسال نمي¬كند. پس از ساخت سامانه مورد نظر، به هنگام عمليات تسطيح در مزرعه مورد ارزيابي قرار گرفت و محقق شدن اهداف مورد انتظار از دستگاه مشاهده گرديد. همچنين استفاده از اين دستگاه باعث كاهش مصرف سوخت، كاهش زمان عمليات تسطيح و افزايش دقت عمليات تسطيح مي¬گردد.
اندازه گيري دقيق دما بخشي ضروري از بسياري از فرايندها و تجهيزات صنعتي و ازمايشگاهي مي باشد و عدم دقت كافي در اين امر مي تواند موجب بروز مشكلات بعضا جبران ناپذير براي تجهيزات، محصولات و حتي نيروي انساني گردد. پركاربردترين ابزار اندازه گيري دما ترموكوپل است كه در انواع مختلفي ارائه مي گردد. از دلايل كاربرد زياد ترموكوپل ها مي توان به دقت و تكرارپذيري مناسب و محدوده كاري وسيع آنها اشاره كرد. البته براي تبديل ولتاژ خروجي از هر ترموكوپل به دما نياز به يك ترمومتر و ترجيحا يك سيستم ثبت داده ها مي باشد. اين سيستم ها عموما توسط يك كابل مستقيما به ترموكوپل متصل شده و داده هاي خروجي ترموكوپل را دريافت مي كنند. نياز به استفاده از كابل اتصال بين ترموكوپل و سيستم ثبت داده ها، استفاده از آنها بر روي تجهيزات متحرك و به خصوص دوار را مشكل و حتي غير ممكن مي سازد. به همين منظور سيستم اندازه گيري و ثبت دمايي طراحي گرديد تا با قرارگيري بر روي تجهيزات متحرك و دوار(از جمله اين تجهيزات، سيستم هاي ريخته گري گريز از مركز مي باشد)، بدون نياز به اتصال مستقيم به ترموكوپل، داده هاي دمايي را ثبت و براي استفاده بعدي ذخيره نمايد. در ادامه به منظور تست دستگاه، آزمايشاتي به منظور اندازه گيري و ثبت دما در دو حالت ريخته گري ساكن و ريخته گري گريز از مركز صورت گرفت.
ايدهي مطرح شده تلفيقي از مهندسي برق و مكانيك بوده و راهكاري جديد در زمينه سيستم پارك موازي خودران اتومبيل ميباشد. با مطالعهي تحقيقات بعمل آمده و مرور پيشرفتهاي انجام شده در اين رابطه، اصليترين دلايل عدم موفقيت و اجراي اين طرح براي ساير اتومبيلها، استفاده از قطعات با هزينه بالا، تغيير سيستم با تغيير نوع و ويژگيهاي اتومبيل و محدود كردن شرايط خاص براي شروع عمل پارك موازي ميباشد. در اين اختراع با راهي ساده و ارزان سيستمي طراحي طراحي شده است كه تمامي ويژگيهاي ذكر شده را دارا ميباشد. در اصل ميتوان گفت كه هدف اصلي اين طرح طراحي و ساخت سيستم كنترلي پارك موازي اتومبيل است كه بتوان آن را بر روي ساير اتومبيلهاي ارزان قيمت به سادگي پيادهسازي نمود. در اين طرح براي سيستم كنترلي پارك موازي اتومبيل از يك نوع كنترلكنندهي مد لغزشي جديد استفاده شده است. نكته اساسي كه در پارك موازي خودكار اتومبيل بايد به آن توجه كرد، توقف اتومبيل در نقاط ابتدا، انتها و تغيير جهت حركت اتومبيل ميباشد تا از ايجاد خطا در سيستم حركتي براي پارك موازي اتومبيل جلوگيري شود. طراحي اين كنترلكننده به نحوي بوده است كه علاوه بر اجرا كردن مورد فوق، در برابر اختلال و اغتشاش حركتي وارد شده به سيستم در حين پارك مقاوم است. همچنين در برابر انواع تغيير پارامتر اتومبيل نيز سيستم پارك موازي اتومبيل تغييري نخواهد كرد. براي تصديق سيستم كنترلي طراحي شده براي پارك موازي اتومبيل، يك ربات شبهاتومبيل بر اساس ابعاد تقريبي در مقياس كوچك اتومبيلي سمند طراحي و ساخته شده است و سيستم كنترلي طراحي شده بر روي آن پيادهسازي گرديده است. نتايج شبيهسازي و پيادهسازي سيستم پارك موازي طراحي شده، نشاندهنده عملكرد مناسب سيستم كنترلي طراحي شده ميباشد.
ايدهي مطرح شده تلفيقي از مهندسي برق و مكانيك بوده و راهكاري جديد در زمينه سيستم حملونقل هوشمند شهري ميباشد. اين طرح يك ايده نو در هوشمندسازي سيستم كنترل خودرو و الهام گرفته از سيستم پارك موازي خودرو ميباشد. سيستم مورد پژوهش سيستم پارك اضطراري يا توقف اضطراري خودرو ميباشد. بسيار ديده ميشود كه رانندگان در شرايط خاصي قرار ميگيرند كه نياز به توقف اضطراري خودرو خود دارند. عدم سلامتي ناگهاني راننده خودروي مورد نظر، نقص فني ناگهاني خودرو، نقص فني يا عدم سلامتي رانندگان ديگر و تغيير مسير ناگهاني آنها و يا شرايط مختلف جادهاي و غيره ميتواند دليلي موجه بر توقف اضطراري خودرو باشد. حال رانندگان در شرايط مذكور نميتوانند مطابق محدوديتهاي غيرهولونوميك خودرو، قوانين راهنماييورانندگي و توجه به ساير مشخصات فني خودروي خود، خودرو را متوقف كنند. در اين شرايط منجر به واژگون شدن خودرو و ايجاد خسارات مالي و جاني فراوان ميشود. در اين طرح يك سيستم تمام خودكار براي توقف اضطراري خودرو مطابق با محدوديتهاي غيرهولونوميك خودرو طراحي شده است. در ابتدا با انجام آزمايشات تجربي مختلف با شرايط جادهاي و خودروهاي مختلف بر اساس قوانين راهنماييورانندگي عمل توقف اضطراري خودرو صورت گرفته است. سپس با دريافت اطلاعات لازم براي اين امر، مسير مطابق با محدوديتهاي فني خودرو و قوانين راهنماييورانندگي بر اساس سيستمي فازي طراحي شده است. در ادامه سيستمي كنترلي با قابليت مقاوم بودن در برابر خطاهاي اعمالي وارده به خودرو، تغيير پارامترهاي خودرو و اغتشاش وارد شده به آن طراحي شده است. در ادامه يك خودروي پرايد در نرمافزار تحليل خودروي Carsim شبيهسازي شده تا نتايج حاصل از طراحي مدل سيستم با يك خودروي واقعي تست گردد. در اين اختراع با راهي ساده و ارزان سيستمي طراحي شده است كه تمامي ويژگيهاي ذكر شده براي اجراشدن را دارا ميباشد تا بتوان آن را بر روي ساير اتومبيلهاي ارزان قيمت به سادگي پيادهسازي نمود. براي تصديق سيستم كنترلي طراحي شده براي توقف اتومبيل، يك ربات شبهخودرو بر اساس ابعاد تقريبي در مقياس كوچك يك خودروي واقعي طراحي و ساخته شده است و سيستم كنترلي طراحي شده بر روي آن پيادهسازي گرديده است. نتايج شبيهسازي و پيادهسازي سيستم پارك اضطراري طراحي شده، نشاندهنده عملكرد مناسب سيستم كنترلي طراحي شده ميباشد.
ايدهي مطرح شده راهكاري جديد در زمينه سيستم دورزدن خودران اتومبيل ميباشد. اين طرح يك ايده جديد و نو در هوشمندسازي سيستم كنترل خودرو و الهام گرفته از سيستم پارك موازي خودرو ميباشد. بسيار ديده ميشود كه رانندگان بدون درنظر گرفتن حقوق رانندگان متقابل و عدم تسلط در دقت و اجراي اين امر مهم، اقدام به دورزدن ميكنند كه رانندگان مقابل را با مشكلاتي و در بعضي موارد خسارات جاني و مالي مواجه ميكنند. از آنجايي كه در هنگام دورزدن، خودرو خيابان را قطع ميكند پس با سرعت بالاي خودروهاي در حال حركت مواجه است، پس نياز است تا با مسيري درست و بر اساس قوانين راهنماييورانندگي عمل دورزدن انجام شود. نكته ديگر در عمل دورزدن، زمان مناسب براي اين كار ميباشد كه معمولا درست انجام نميگيرد. در اين اختراع با راهي ساده و ارزان سيستمي طراحي طراحي شده است كه تمامي ويژگيهاي ذكر شده را دارا ميباشد. براي تصديق سيستم كنترلي طراحي شده، يك ربات شبهاتومبيل بر اساس ابعاد تقريبي در مقياس كوچك اتومبيل سمند ساخته شده است و سيستم كنترلي طراحي شده بر روي آن پيادهسازي گرديده است. نتايج شبيهسازي و پيادهسازي سيستم دورزدن طراحي شده، نشاندهنده عملكرد مناسب سيستم كنترلي طراحي شده ميباشد.
دستگاه تمام اتوماتیک سنجش عمق آب و رسوب
نمونه آزمايشگاهي دماسنج غيرتماسي فروسرخ، دستگاهي است كه قادر به اندازه گيري دما بدون تماس با جسم و از راه دورمي باشد. اين دستگاه از دو بخش اپتيكي (شامل يك لنزIR و آشكارساز ترموپايل) و الكترونيكي تشكيل شده است و با جذب و متمركز كردن تابش هاي فروسرخ ساطع شده از جسم روي لنز، عبور تابش هاي در باند طيفي 2 تا 12 ميكرومتر، تبديل اين تابش ها به سيگنال الكتريكي و سپس پردازش اين سيگنال و تبديل آن به دما، دماي جسم و نيز محيط را اندازه گيري و روي يك نمايشگر نمايش مي دهد.
تهيه نقشه عملكردمحصول روشي است كه به وسيله آن مي توان تغييرات عملكرد محصول يك مزرعه را در هر ناحيه مشخص نمود. با به دست آوردن عملكرد در هرناحيه از مزرعه تصوير بهتري از ميزان تغييرات حاصلخيزي خاك به دست خواهد آمد. تهيه نقشه عملكرد محصول با استفاده از سامانه پايش عملكرد، سامانه مكان ياب جهاني (GPS) و سامانه اطلاعات جغرافيايي (GIS) امكان پذير است. يك سامانه پايش عملكرد از اجزاي مختلفي تشكيل شده است كه اين اجزا عبارتند از: حسگر اندازه گيري دبي جرمي محصول برداشت شده، حسگر اندازه گير سرعت پيشروي، حسگر رطوبت، حسگر اندازه گير عرض حقيقي برداشت، سامانه موقعيت ياب جهاني و سامانه داده نگار. حسگر اندازه گير مقدار عملكرد انواع گوناگوني دارد كه در اختراع حاضر نوع ضربه اي ساخته شد. در اين نوع دبي جرمي دانه به طور پيوسته اندازه گيري مي شود. بدين منظور از يك بارسنج استفاده گرديد و صفحه ضربه از جنس آلومينيوم و با انحناي منطبق بر انحناي انتهاي بالابر دانه ساخته شد. اين حسگر در بالاي بالابر دانه نصب گرديد. دو انكودر روي دو چرخ عقب كمباين به منظور اندازه گيري سرعت پيشروي نصب شدند. براي اندازه گيري عرض برش از يك حسگر فراصوت استفاده شد. اين حسگر در جلوي دماغه كمباين نصب گرديد. از يك سامانه داده نگار براي جمع آوري و ذخيره داده هاي كليه حسگرها استفاده شد. نرخ نمونه برداري، 0/2 هرتز در نظر گرفته شد. دريافت كننده GPS، براي تعيين موقعيت مكاني كمباين در طول برداشت استفاده شد. اين سامانه با هزينه بسيار كمتري نسبت به نمونه هاي خارجي و با قابليتي مشابه با آنها ساخته شده و قابل نصب بر روي انواع كمباين هاي موجود در كشور است.
موارد یافت شده: 10